The Last Starfighter


            Gra symulacyjna
Gdzie te czasy...            

       Niektórych z Was nie było jeszcze na świecie, a inni już "walili" w joy. Ach.... to była jazda! Dzielę się moimi wrażeniami, bo swego czasu obok Pole Position, była to prawdziwa frajda. Poczuć ten wicherek emocji siadając za sterami niezwyciężonego Starfightera.

       A że w tym momencie wracamy wspomnieniami do dni dawnych, więc poniżej można zobaczyć startującego Starfightera i widok w przestrzeń przez jego iluminatory.

 

       Rysunki robione były.... dawno. Przeleżały w moim archiwum... długo. Teraz mam okazję zaprezentować moje umiejętności sprzed lat. Opis redagowałem na własny użytek, gdy w firmie AVALON kupiłem sobie Panthera.

       Do dzieła....

Wgrywanie:

wersja kasetowa TURBO BLIZZARD

  • z poziomu KOS'a opcja (R)
wersja dyskowa
  • z poziomu DOS'a 2.9 opcja (L)
  • albo inicjalizer

Początek gry:

       Komunikat podaje, że mieszkańcy układu słonecznego PROCYON zostali zagrożeni inwazją przybyszy z układu XUR. Super pojazd kosmiczny, którego jesteś pilotem ma stawić skuteczny opór eskadrom KO-DAN'a.

Ustawienia:

       SELECT - wybór trudności gry (1-3)
       START lub FIRE - start statku w przestrzeń

       Siedzisz przed pulpitem sterowniczym. Na ekranie obserwujesz otoczenie statku. Powyżej ekranu w lewym rogu masz ilość zdobytych punktów. Po prawej wartość rekordową. W środku, miejsce na komunikaty komputera pokładowego:

  • ENEMY IN RANGE wróg w zasięgu
  • SYSTEM MALFUNCTION system działa wadliwie
  • ALLIED CITY DESTROYED miasto zniszczone
  • BARRIER UNDER ATTACK atak eskadry
  • HULL TEMP CRITICAL statek przegrzany
  • WARP ENGINES ENGAGED silniki przeciążone
  • TRAJECTORY PLOTTED mapa układu słonecznego
  • ENERGY LEVEL CRITICAL brak paliwa
Poniżej ekranu głównego:

       Włącznik działek laserowych
       Włącznik działek termicznych
       Włącznik działek neutronowych
       Wskaźnik poziomu energii
       Ekran radaru

       Wyboru broni dokonuje się klawiszem OPTION. Pozostałe wskaźniki nie mają znaczenia na przebieg gry (to dodatkowe uatrakcyjnienie kabiny pilota i zwykła atrapa).

Akcja gry:

       Za chwilę nadlecą pojazdy ze szwadronu KO-DAN'a. Poruszają sie po trzy, trzema falami. Ich pociski nie są groźne. Twój celny strzał likwiduje pojazd przeciwnika.

       Joystickiem sterujesz ruchem celownika FIRE - odpal pociski. Po zniszczeniu wszystkich pojazdów KO-DAN'a nadlatują statki-bazy, większe i trudniejsze w zestrzeleniu. Każdy musi zostać trafiony trzema pociskami termicznymi. Komputer pokładowy automatycznie dokonuje zmiany pocisków. Łatwo je trafić gdy atakują bazy na planecie. Wtedy nieruchomieją. A Ty... Ach, ten dreszczyk!

       W celu przeszukania układu słonecznego wciśnij klawisz SPACJA. Na ekranie otrzymasz obraz układu z zaznaczonymi pozycjami przeciwnika. Chcąc przenieść się w inne miejsce, należy joystickiem przeciągnąć linię do punktu docelowego Otoczka wokół planety lub pozycji przeciwnika jest potwierdzeniem że może nastąpić transformacja. W tym momencie naciśnięcie przycisku FIRE włącza dopalacze i następuje lot z szybkością... światła.

       Najszybciej armadę można zniszczyć, gdy przekracza barierę układu (orbita zewnętrzna). Wystarczy przenieść się w to miejsce i oddać jeden strzał. Komunikat: BARRIER UNDER ATTACK informuje o takim zdarzeniu. Na mapie ułkad planetarny KO-DAN zaznaczony jest schematycznie za pomocą trzech punktów (lewy górny róg ekranu). Jeżeli chcesz się tam przenieść to opisaną wyżej metodą wyznacz tor lotu. Zasady walki w tym układzie są podobne Różnica polega na tym że możesz atakować bazy rozmieszczone na planetach układu. Ekran radaru informuje o ich lokalizacji. Bazę zniszczyć można pociskami neutronowymi, które należy wystrzelić, gdy przełączysz klawiszem OPTION na ich rodzaj. Nie zapomnij o uzupełnianiu energii!!! W odpowiedni jej zapas zaopatrzyć się można w pobliżu Gwiazdy Centralnej układu, w którym się znajdujesz. Nie możesz jednak zbyt długo przebywać w jej pobliżu bo twój statek ulegnie przegrzaniu i eksplozja zakończy twoją misję. Po usłyszeniu sygnału ostrzegawczego jak najszybciej przenieś się w inne okolice układu.

       W czasie, gry otrzymujesz szereg komunikatów o miejscu w które chcesz się udać. Jeżeli jest to planeta uzyskujesz jej:

  • nazwę, np. KO-DAN
  • kod identyfikacyjny
  • masę planety
  • promień planety
  • informacje o atmosferze
  • ilość miast (CITES)
  • ilość baz (BASES)
  • liczbę pojazdów przeciwnika (FIGHTERS)
       Gdy znajdziesz się w pobliżu bronionej planety na ekranie dodatkowo ukazuje się widok jej powierzchni z zaznaczonymi (kolorem żółtym) miastami/bazami. Po zakończeniu gry komunikat informuje o zwycięstwie lub porażce.
Wznowienie gry: START + SELECT.

Ps. Jest to pierwsza gra w którą dało się pograć. Spodobała mi się, bo choć zaczynałem w nią grać nie mając zielonego pojęcia o co w tym wszystkim chodzi, dawała wrażenie mocy jaka siedzi w 6502. No i nie ma trzech "żyć". Bum, bum i po Tobie. Tu jest inaczej.

Wytrawny gracz i zwycięzca:
Zenon/DIAL