Karin maxi drive


      Witam wszystkich tych szczęśliwców, do których ten numer dotarł i napiszę Wam kilka słów o stacji, która nazywa się KARIN MAXI DRIVE. Stacje KMD występują w trzech wersjach:
  1. 5.25' / 360 kB
  2. 5.25' / 720 kB
  3. 3.5' / 720 kB
      Podstawowym elementem tego napędu jest sterownik, który włącza się do gniazd Cartridge i Expansion w 130XE. Posiadacze 65-tek lub XL-ek nie mają się czym martwić, bowiem w razie takiej potrzeby gniazdo (w 65XE) lub przejściówkę (800 XL) otrzymają od firmy gratis.

BECZKA MIODU

      Do sterownika można podłączyć jeden lub dwa napędy (z wyżej wymienionych) w dowolnej kombinacji. Oczywiście stacje podłączone przez złącze Peripheral są normalnie obsługiwane i nie powodują żadnych konfliktów (sprawdzałem z CA-2001 Tygrys, XF551, TOMS 710). Jedyny warunek (chyba oczywisty) to numery napędów nie mogą się dublować. Jednak gdyby się tak stało, to też nic nie wybuchnie. W takiej sytuacji widziana będzie tylko stacja KMD o danym numerze. Nie ma też żadnego problemu z obsługą przyspieszaczy (spr. Tygrys, TOMS), co niestety zdarza się przy pracy z XF551 (XF nie pracuje, gdy aktywne jest jakiekolwiek TURBO!). Pocieszeniem dla posiadaczy XF niech będzie fakt, że ja jeszcze nie spotkałem się z żadnym turbo dla KMD (bo jest zbędne...).

      Teraz trochę liter o wersji 3.5'. Jest to wersja użytkowana przez piszącego. W skład kompletu wczodzi:

  1. napęd (w obudowie stacji SF354)
  2. sterownik (ew. przejściówki)
  3. zasilacz
  4. instrukcja obsługi (z dokładnym opisem MyDosa 4.50)
  5. 12-miesięczna gwarancja
  6. dyskietka systemowa
Opowiem więc o wszystkim po trochę.

1. NAPĘD

      W stacji wykorzystano napęd 3.5" firmy Epson. Jest on wyjątkowo cichy (jak na napęd od "wiatraczkowca") i nie stwarza zagrożenia dla użytkownika (nie pluje, nie gryzie i nie zjada rąk). Łączy się go ze sterownikiem przy użyciu tasiemki (takiej od "wiatrakowca").

2. STEROWNIK

      Dla posiadaczy modelu XL dodatkowo przejściówka do podłączenia sterownika przez Paralel Bus, dla posiadaczy 65XE, następna dziura w obudowie w postaci gniazda Expansion. Sterownik wtyka się w gniazdo Cartrige i Expansion (lub w przejściówkę, którą dodatkowo wtyka się w Paralel Bus). Jest on zbudowany na bazie układu WD 1772 (tego z XF551). Posiada 6 przełączników do ustalenia konfiguracji.

3. ZASILACZ

      Niestety (jak na razie) nie rozgrzebywałem go, więc powiem tylko co na nim jest napisane... Otóż jest to zasilacz do instrumentów muzycznych Yamaha. Na wyjściu jest 9V, 1200 mA.

4. INSTRUKCJA OBSŁUGI

      Zawiera opis podłączenia i obsługi stacji, szczegółowy opis MyDOSa 4.50, opis programu VTOCFIX.COM, krótki opis poleceń Sparta DOS X, kody błędów i wskazówki do instalacji MyDOSa (dla początkujących).

5. 12-MIESIĘCZNA GWARANCJA

      Raczej zbędna. Od ponad roku jestem użytkownikiem KMD 3.5 i nie miałem żadnych problemów.

6. DYSKIETKA SYSTEMOWA

      Na dysku są oczywiście pliki systemowe (DOS.SYS, DUP.SYS, AUTORUN.SYS), programy do obsługi RS232, HDD, program VTOCFIXer i dwie wersje AUTORUN.SYS (RAMBOOT i RAMBOOT3) oraz ich kody źródłowe w MAC/65. Dla zainteresowanych dodam, że użycie RAMBOOT3.AUT jako AUTORUN.SYS powoduje że po zainstalowaniu ramdysku oprócz plików DUP.SYS i MEM.SAV kopiowane są na ramdysk wszystkie pliki z podkatalogu RAMDISK.

CYSTERNA MIODU

      Część z czytających zastanawia się zapewne dlaczego turbo do KMD jest zbędne (str. 4). Dla wyjaśnienia podam wyniki testów przeprowadzonych za pomocą programu RW_TEST.COM (autor nie jest mi znany). Podam też rzeczywisty czas wykonywania testu (mierzony stoperem Casio).

Stacja
Tryb
Czas
Wynik
TOMS 710
normal
125.44
1127
TOMS 710
turbo
58.17
2766
XF551
normal
113.61
1325
XF551
fast
70.44
2113
KMD
-
17.63
69228

Czas wykonywania programu w sekundach, wynik podany przez program w B/sek.

Testy wykonałem po 5 razy dla każdego napędu, a wyniki uśredniłem. Program testował napędy z czystymi (sformatowanymi w odpowiednim przeplocie) dyskami w gęstości double (708 sek.) pod kontrolą TOMS Navigatora 1.1D. Na dyskach znajdował się tylko plik RW_TEST.COM. Dla stacji XF-551 w trybie fast testy prowadziłem pod BIBO-DOS'em 6.4RF (dedykowany stacji XF551 i wymuszający pracę w trybie fast).

WIADERKO GORYCZKI

      Niestety, wszystko ma swoje wady. Pomówmy więc i o tym. Moim (i nie tylko moim) zdaniem jedną z największych wad KMD jest to, że instaluje się ona w pamięci jako nowe urządzenie, przez co nie może pracować pod systemem QMEG. Wtedy komputer jej po prostu nie widzi! Dlatego użytkownikom związanym uczuciowo z produktem Pana Dorndorfa odradzam taki nabytek. Drugą (istotną, ale tylko dla "Kazka") wadą jest niewątpliwie dziwne zachowanie monitora (paski jak w Spectrumnie przy czytaniu taśmy i dziwny odgłos, przypominający zwarcie w instalacji 30kV) podczas transmisji.

NARESZCIE (PRAWIE) KONIEC

      I to by było na tyle w temacie KMD. Dodam tylko, że stacja nie jest aż tak droga (tańsza od np. TOMS 360), dyski jeszcze można dostać (nadają się wszystkie 3.5") bez takich problemów, jakie znamy z dyskietkami 5.25 2S/2D. Pojemność i szybkość stacji też nie pozwala się nudzić przed monitorem.

Dla zainteresowanych podaję nr telefonu do Pana Mariusza Geislera (twórcy KMD, gdyż firma Karin nie istnieje już pod starym adresem, a wszystkie usługi wykonywane są w mieszkaniu prywatnym p. Mariusza Geislera): 0-601 21 29 05.

wyklepał: 4UP/IDP
CU L8R!