Perły z lamusa - Beach Head


      Dzień doberek wszystkim giercmaniakom! Witam Was wszystich w pierwszej solucji z cyklu pt."Perły z lamusa", w których to będę starał się przybliżyć i nie jako zareklamować Wam gry i programy które odbiły się szerokim echem w komputerowym światku XL/XE.

      Oprócz tych znanych i powszechnie dostępnych tytułów znajdą się tu też recenzję mniej znanych propozycji. Pojęcie "mniej znane" jest tu czasami nic nie znaczącym pojęciem, ponieważ istnieje parę niezłych, starszych produkcji, których opisów na próżno, drogi Czytelniku szukać w całej dotychczasowej prasie komputerowej.

Tyle ogółów i czas najwyższy na konkrety. Na pierwszy ogień pójdzie gierca bardzo, ale to baardzo znana, a mianowicie...

      Beach Head to gra strategiczno-zręcznościowa.Jako dowódca grupy desantowej Masz za zadanie uchwycić przyczółek. Na silnie ufortyfikowanym wrogim brzegu morskim musisz wysadzić desant i umocnić się budując bazę do dalszego ataku w głąb lądu.

Na samym początkumusisz podjąć decyzję co do sposobu forsowania brzegu. Prowadzą tam dwie drogi:

- Łatwa przez szerokie wejście do zatoki.
- Trudna przez wąską cieśninę.

      Jeżeli jednak nie zdążysz szybko przepłynąć przez szerokie wejście,to straż nabrzeżna zauważy Cię i zagrodzi wejście. Wtedy pozostaję tylko popłynąć przez naszpikowaną minami cieśninę, której bronią nabrzeżne wyrzutnie torped.

STRATEGIA

      Trzeba przeprowadzić 10 swoich statków przez zaminowany kanał. To rozwiązanie ma następujące zalety:

  • Wróg będzie nieprzygotowany i nie zdąży przygotować odpowiednich sił morskich i powietrznych.
  • Jeśli uda się odpowiednio prowadzić nawigację to twoja punktacja znacznie się zwiększy.
Drugim rozwiązaniem jest podjęcie bezpośredniej walki z wrogiem. Główna zaleta tego wariantu to to iż:

- Twoja flota nie będzie musiała płynąć przez gęsto zaminowany kanał, który jest dodatkowo pełen torped.

Uwaga... Jeśli wybierzemy wariant gry dla 2 graczy - strategia obu grających będzie jednakowa.

      Flota porusza się w kierunku nadanym jej ruchem joya.Raz już poruszona flota będzie dalej sama kontynuowała swój rejs. Gdy zdecydujesz się na przepłynięcie przez zaminowany kanał musisz skierować flotę wzdłuż brzegu półwyspu. Po znalezieniu przejścia usłyszysz sygnał alarmowy.

ZAMINOWANY KANAŁ

      Celem tej misji jest przepłynięcie go bez wejścia na minę i trafienia torpedami. Ruchy joya:

prawo i lewo - skręty przy zerowej prędkości
przód - wzrost prędkości
tył -zastopowanie silników

Gdy Ci się uda pokonać bezpiecznie ten niebezpieczny akwen zaskoczysz wroga w porcie.

ATAK LOTNICZY

      Teraz znajdujesz się na zotoce, musisz stoczyć walkę z wrogą flotyllą. Masz do dyspozycji jedno podwójne działko kal. 40mm. Z jego pomocą należy zestrzelić atakujące wrogie samoloty. Ich ilość zależy od tego który obraliśmy wariant drogi w poprzedniej misji. Jeżeli wybraliśmy łatwe szerokie wejście wrogich maszyn jest dwa razy więcej. Każdy samolot, który uniknie twoich kul zbombarduje Twoje okręty powodując za każdym razem po dwa uszkodzenia. Statek trfiony dwudziestokrotnie idzie na dno.

Sterowanie działkiem odbywa się zarówno w pionie jak i poziomie. Amunicja nie jest limitowana, ale nie można jej nierozsądnie tracić ponieważ jej uzupełnianie podczas gry jej powolne. Czasami nad naszymi okrętami przelatują samoloty zwiadowcze. Ich zestrzelenie daje dodatkowe punkty. Po rozprawieniu się z samolotami wroga na horyzoncie pojawiają się jednostki nawodne nieprzyjaciela.

      Do dyspozycji dostajemy działo kalibru 250mm. Każdy z okrętów jest innej odległości od Ciebie. Po oddanym strzale otrzymujemy parametry z dalmierza dotyczące odległości trafienia pocisku od celu. Zmiana kąta nachylenia działa o 0,5 stopnia odpowiada 100 jardom. I tak na przykład gdy Twój strzał był o 1000 jardów za krótki powinieneś obniżyć kąt nachylenia o 5 stopni. Lotniskowiec wroga będzie próbował uniknąć walki. Staraj się go koniecznie zatopić. W nagrodę otrzymasz 1000 punktów. Ponieważ w porcie jest miejsce dla 4 okrętów to za każdy dodatkowy dostaniesz 2000 punktów.

PRZYCZÓŁEK

      Twoja flota osiągnęła wrogi brzeg i rozpoczyna desant. Wysadzasz kolumnę wozów pancernych. Każdy z twoich statków wiezie w swoich ładowniach 2 takie wozy, więc staraj się pokonać poprzednie misje bez strat własnych. Po wysadzeniu desantu trzeba siłami pancernymi przedrzeć się przez wrogi system obronny. Gdy ruszamy czołgiem nie ma już odwrotu i twoja maszyna porusza się ze stałą prędkością. Na swojej drodze napotkasz wiele przeszkód: miny, bunkry, czołgi wroga i ogień przeciwnika. Każdy system obronny ma odpowiednią wartość, która jest wyświetlana po jego zniszczeniu. Końcowym celem tej misji jest dotarcie do fortu Khun-Lin. Każdy z kolejnych twoich wozów bojowych który wyruszy do walki będzie miał zwiększony stopień trudności.

KHUN-LIN

      Na końcu drogi znajduje się główny punkt obrony wybrzeża z jedenastoosobową załogą. Dziesięciu z nich pilnuje otworów strzelniczych, a jedenasty odpowiada za działo umieszczone na szczycie bunkra. W tej misji dysponujemy działem 114mm którym strzelamy w kolejno otwierające sie strzelnice. Jest to w sumie najtrudniejsze zadanie w tej grze i do przejścia musimy mieć do dyspozycji co najmniej kilka czołgów. Gdy uda Ci się trafić w dziesiąte okno ostatni z obrońców zniszczy swoje działo i poddaje się wysuwając białą flagę. W ten oto sposób ukończyliśmy grę ostatecznie pokonując wroga.

PUNKTACJA
ObiektPunkty
statek, który pokonał kanał
3000
samolot wroga
400
samolot zwiadowczy
2000
lotniskowiec
10000
inne okręty
2000
czołgi wroga
1000
karabiny maszynowe
400
bunkry
800
wieżyczki
600
okna fortu
2000
zniszczenie fortu
20000

WSKAZÓWKI TAKTYCZNE
  1. Gdy wyląduje desant, zapamiętaj że instalacje obronne znajdują się na jednej drodze do fortu. Powinieneś to przewidzieć i odpowiednio prowadzić ogień. Gdy zaatakują Cię czołgi wroga będą starały się stanąć naprzeciw Ciebie. Aby Twój pocisk trafił musisz ustawić się na linii ognia.
  2. Atakowanie fortecy-jeśli w fortecy pozostało kilka celów wówczas możesz zwiększyć swoje konto używając wszystkich czołgów.
NA KONIEC...

      W sumie gra jest jak na swój rocznik ciekawa i miodna. Grafika mimo iż na dzień dzisiejszy nie rzuca na kolana to i tak jest w normie. Oprawa dźwiękowa jest dosyć bogata i nie przeszkadza w rozgrywce.

      Program robi sobie SAVE pierwszych pięciu wyników. Gra posiada też opcje gry demonstracyjnej, która włącza się po minucie od uruchomienia programu. A więc ogólnie gra jest OK i giercuje się nieźle, dlatego też zapraszam do spędzenia choćby kilku chwil przy tym programie.

      I to już wszystko w pierwszym odcinku tej sagi o grach.W następnych "Serious'ach" znajdą się opisy między innymi:

  • Racing Destruction Set
  • Seven Cities of Gold
  • Chimera
  • Ultima III
  • Unriagh

Gepard/Dial