..:: Archiwum ::..

  2004
  2005
  2006
09.11.2006 - SpartaDOS X + wewnętrzny RAM-Cart 1MB + RTC (model: PAULINKA)
      Kilka dni temu otrzymałem od Zenka interesującego maila. Jest on, moim zdaniem , na tyle ciekawy że postanowiłem przytoczyć go w całości:

Dla własnej przyjemności zaprojektowałem moduł SpartaDOS X który zawiera w sobie:
  • rozszerzony moduł SpartaDOS X (128kB)
  • RAM-CART 1MB na użytek SpartaDOS X + inne zastosowania
  • RTC
Rozszerzony moduł SpartaDOS X (128kB) nie wymaga komentarza.
RAM-CART 1MB zaprojektowany jest tak, by wspomagał moduł SpartaDOS X. Nie wyklucza to innego zastosowania w/g potrzeb użytkownika. Dostępny w przestrzeni adresowej:

      $8000-$9FFF jako 512kB (64 banki po 8kB)
      $A000-$BFFF jako 512kB (64 banki po 8kB)
lub
      $8000-$BFFF jako 1MB (64 banki po 16kB)

Rejestr sprzętowy umieszczony pod adresem $D5EA lub $D5EB ($D5FA lub $D5FB) to rejestr tylko do zapisu. Nie zajmuje dodatkowych adresów strony $D5.

Wybór banku: bity D0; D1; D2; D3; D4; D5
      Bit D6 = 1 przełącza obszar RAM $8000-$9FFF
      Bit D7 = 1 przełącza obszar RAM $A000-$BFFF

Dla celów eksperymentalnych moduł wyposażony jest w przełącznik umożliwiający zamianę połówek pamięci. To ukłon w stronę BASIC'a. Dzięki temu WSZYSTKIE banki dostępne są z poziomu BASIC'a. RAM-CART nie koliduje z RAM-CART'em dołączonym do gniazda SpartaDOS X. Możliwa zamiana pamięci SRAM modułu na pamięć FLASH EEPROM. RTC zbudowany w/g pomysłu PASIA i połączony w całość z SpartaDOS X oraz RAM-CART'em 1MB. Cały moduł jest wielkości normalnego cartridge'a, kilka fotografii obrazuje całość.


08.11.2006 - Nowa wersja WinUAE
      Pojawiła się kolejna wersja (1.3.3) emulatora WinUAE. Pełną listę zmian znajdziecie na stronie domowej projektu. Polski plik językowy, jak i sam emulator, dostępny jest w naszej pobieralni :)

11.08.2006 - Klony
      ArSoft Corporation po długich latach milczenia powraca i to nie z byle czym :) Wczoraj, na łamach atari.online.pl, odbyła się premiera gry Klony. Co to za gra? Bardzo fajna :D Oto parę słów jednego z autorów:
Mam zaszczyt zaprezentować Państwu nową grę na Atari XL/XE pod tytułem Klony. Rozgrywka, w której naszym przeciwnikiem jest komputer polega na klonowaniu komórek z kodem genetycznym. Do naszej dyspozycji są komórki jasne. Ciemnymi gra nasz przeciwnik. Komórki możemy przenosić o dwa pola w dowolnym kierunku, również na ukos lub klonować (powielać) w wolnym polu obok komórki, z której pobraliśmy materiał genetyczny. Jeżeli w sąsiedztwie nowej komórki znajdują się komórki obce, to zostaną one przejęte i zmienią kod genetyczny na przeciwny! Zakończenie etapu następuje w chwili wypełnienia wszystkich wolnych pól na planszy lub po zniszczeniu wszystkich komórek przeciwnika. Do przejścia mamy trzydzieści losowo wybieranych etapów spośród sześćdziesięciu.

Więcej szczegółów oraz grę znajdziecie na atari.online.pl. Archiwum z grą znajduje się także w naszym dziale Download.

07.08.2006 - Nowa wersja WinUAE
      Pojawiła się nowa wersja (1.3.1) emulatora WinUAE. Pełną listę zmian znajdziecie na stronie domowej projektu. Polski plik językowy, jak i sam emulator, dostępny jest w naszej pobieralni :)

15.06.2006 - Nowe gry
      TeBe/MadTeam oraz Vidol zakończyli prace nad grą Nibbly. W skrócie, jest to kolejna wersja nieśmiertelnego węża. Od strony graficznej oraz muzycznaj gra prezentuje się dość przyzwoicie, a więc warto poświęcić parę chwil na zapoznanie się z tą pozycją. Oto co napisał TeBe:
Gramy Joyem w porcie 1, używamy kolorowego TV w systemie PAL (w NTSC gra dziwnie przyspiesza z msx-em, poza tym program VBL jest przydługi dla NTSC, szczególnie na ekranie tytułowym). Na ekranie tytułowym możemy wpisac kod wprost z klawiatury XE/XL, kod zostaje wyświetlony pod napisaem WELL DONE po każdym levelu który skończymy; dzięki temu możemy kontynuować od miejsca gdzie ostatnio skończyliśmy. Po zakończeniu levelu czy innej sytuacji gdy widzimy napis podczas gry, możemy kontynuować naciskając FIRE, w pozostałych przypadkach kontynuacja tak samo nastąpi po FIRE (na ekranie tytułowym możemy nacisnąć zamiennie Start).

Gra posiada 100 leveli zaprojektowanych przez Vidol-a, parę z C64, ale właściwie wszystkie Vidol zaprojektował od nowa (oryginał na C64 posiada tylko 16 leveli). Msx to SID odgrywany przez player SID2POKEY Świętego, jest pięć songów zawartych w tym sidzie.


      Jakiś czas temu XXL wypuścił finalną wersję gry Flowers Mania. Jest ona dostępna na stronie od ok. 2 tygodni, ale pewnie niewiele osób to zauważyło ;) W archiwum znajdują się dwie wersje: NORMAL, czyli w dalszym ciągu dość trudna oraz EASY, dla tych co nie mogą sobie dać rady w wersji normalnej :)

Obie gry znajdziecie w dziale Download.

20.03.2006 - Nowe tapetki
      Dawno nie było aktualizacji w dziale Tapety. Zauważył to Lizard i... podesłał nam cztery swoje prace. Oto co napisał na ich temat:

Tapety są przerobionym zdjęciem mojego prywatnego atari 800XL - to byl mój pierwszy komputer więc mam do tego szczególny respekt.

Zapraszam więc do oglądania i pobierania ;)


05.03.2006 - Video Board XE
Na forum atari.area Electron umieścił taką informację:

Z pewną nieśmiałością... chciałbym ogłosić, że prace nad moim projektem Video Board XE zostały praktycznie ukończone. Projekt polega na zastąpieniu GTIA nowym układem. W efekcie otrzymujemy:
  • kompatybilność z GTIA - nie działa tylko stare PMG i tzw. tryby GTIA
  • blitter spriteów z własną 512 KB pamięcią RAM. Generuje spritey o rozmiarach od 1x1 do 256x256 punktów w rozdzielczości odpowiadającej 320x192, każdy sprite w 256 kolorach. Ilość spriteów organiczona tylko wydajnością blittera, co najmniej 30 sztuk o rozmiarach 32x32x256 kolorów na ramkę
  • programowalne priorytety spriteów i tła. Prosta detekcja kolizji spriteów
  • programowalne pozycje x i y spriteów z dokładnością 1 pixela hi-res
  • dwie programowalne palety 256-kolorowe - jedna dla Playfield druga dla spriteów. Wybór spośród 65536 kolorów (Hi-Color RGB)
  • mapa kolorów playfield o rozdzielczości 8x8 i 4x4 pixele, dla każdego takiego kwadratu można wybrać 1 z 32 zestawów kolorów (wszystkie kolory playfield ulegają zamianie), możliwe jest skrolowanie mapy kolorów w pionie i w poziomie z rozdzielczością 1 pixela
  • możliwość mieszania w jednej linii trybów hi-res i kolorowych za pomocą odpowiednich definicji w mapie koloru
  • wyjście RGB do monitora / telewizora
Prezentuje się to naprawdę obiecująco. Niestety, koszt tego "cacka" jest dość wysoki (ok. 250zł), ale czego się nie robi dla Atarki ;) Video Board XE to chyba pierwsza udana próba podrasowania grafiki "małego" Atari, miejmy nadzieję że nie ostatnia :)

Zdjęcie płyty głównej z zamontowanym Video Board XE znajdziesz tutaj. Natomiast tutaj można zobaczyć układ w akcji.

Więcej szczegółów na temat projektu znajdziesz na forum atari.area.

01.03.2006 - Scorpions
      XXL rozkręcił nam się :D Jak pamiętacie niedawno skończył Sudoku, a tu kolejna jego gierka - Scorpions. Pomysł bardzo ciekawy, a więc i grywalność wyśmienita ;) Gra została napisana na podstawie gry Crabs. Szkoda tylko że graficy i muzycy się nie popisali, z pewnością uatrakcyjniło by to rozgrywkę.

21.02.2006 - Nowa wersja WinUAE
      Ukazała się kolejna wersja (1.2) emulatora WinUAE. Tradycyjnie już poprawiono wykryte błędy, ulepszono wcześniejsze rozwiązania (np. emulację FPU), a także dodano kilka nowych opcji (np. "lores filter", możliwość stworzenia plikopartycji HDF z amigowego dysku). Po szczegóły zapraszam na stronę domową projektu.

14.02.2006 - Getris
       Dobrych gier na "małe" Atari powstaje coraz mniej, ale na szczęście, co jakiś czas ukazują się prawdziwe perełki. Właśnie taką perłą jest niewątpliwie gra, którą wydał TeBe/MadTeam. Mowa tu oczywiście jest o Getris. Gra pod każdym względem jest naprawdę świetna. Grafika piękna i kolorowa, muzyka także bardzo przyjemna, no i to co najważniejsze... ma grywalność.
Wszystkim gorąco polecam na długie (jeszcze) zimowe wieczory ;)

09.02.2006 - AmigaSYS 3 R2
      Dzisiaj jest dobra wiadomość dla emulujących Amigę :) Ukazała się kolejna aktualizacja AmigaSYS 3 oznaczona jako Release 2. Dodano/uaktualniono kilka nowych "upiększaczy" (np. Amiga Os 4 Like theme, Startbar, AmigaSYS titlebar logo) oraz programów/bibliotek. Jak wygląda pulpit po dokonaniu aktualizacji możecie zobaczyć tutaj: 1  2  3
Aktualizację dla AmigaOS 3.9 możecie pobrać stąd. Użytkownicy AmigaOS 3.0 i 3.1 pobierają stąd.

02.02.2006 - Giełda "starych" komputerów
      W Trójmieście organizowana jest giełda "starych" komputerów 8/16/32 bitowych. Współorganizatorami są Atarowcy. Giełda rusza w najbliższą sobotę (04.02.2006) o godzinie 11 w centrum Gdańska, za "ZIELENIAKIEM". Wstęp jest wolny :)
Jak zapewniają organizatorzy piwko będzie tanie, a Sachy dodaje że nie spotkacie tam... PC raczej nie - niechciałbym żeby zaraz pojawili się handlarze złomem i piraci z grami na DVD - impreza straciłaby klimat. Tak wiec raczej "NO PC". :D

Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie na stronie pabu "Patio".

31.01.2006 - Sudoku dla Amigi
       Jest Sudoku dla Atari XL/XE, jest dla PC, jest więc i dla Amigi :) Wersję dla naszej przyjaciółki przygotował Michael Lanser. Gra dostępna jest w dwóch wersjach językowych (niemiecki i angielski), wymaga posiadania jakiejś karty graficznej (15/16 bit) i systemu AmigaOS 3.1 (lub nowszego).
Więcej informacji na temat tej wersji znajdziecie na stronie Silicon Wizards

30.01.2006 - Nowy soft dla Amigi
      Nieco spóźniony "nius", ale... ;) Ukazała się kolejna wersja (2.0.1) emulatora Atari800 dla MOS'a. Zmian jest naprawdę mnóstwo, więc warto pobrać i przetestować.

Ukazała się także kolejna wersja (1.1) SAP Maker'a dla MOS'a. Autorem portu jest Fabrizio "Lanch" Bartoloni.

28.01.2006 - Sudoku
      XXL napisał atarowską wersję gry Sudoku. Jeżeli nie spotkałeś się wcześniej z tą grą i nie znasz jej reguł to warto odwiedzić sudoku.org.uk lub Wikipedia - Sudoku.

Tutaj znajdziesz Sudoku w wersji dla Windows (freeware).

24.01.2006 - RULU! - De Moovee
      Przeglądając stronę Project F7, w dziale "Strefa zrzutu" znalazłem bardzo interesujący filmik :) Kogo może on zainteresować? Z pewnością tych, którym kobieta ciągle robi awantury o "graty" stojące na ich biurkach (o pokoju to już nawet nie wspominam) :D Brawa dla Pasia i Voy'a za ten filmik, bardzo mi się podoba (ostatni raz jak u nich byłem, to w pokoju było dużo mniej "dodatków") :)
Warto też bliżej przyglądnąć się stronie Project F7, a także Pasiej stołówce, prowadzonej przez Pasia. Szczególnie polecam je elektornikom.